Curriculum 2022 (auch 2016), § 8
- Bachelorarbeiten sind eigenständige schriftliche Arbeiten, die im Rahmen von einer LV abzufassen sind und gemeinsam mit dieser beurteilt werden.
- Im Bachelorstudium Informatik ist eine Bachelorarbeit abzufassen.
- Die Bachelorarbeit ist im Rahmen der LV "Bachelor-Projekt" zu erstellen.
Für die Anmeldung zur LV Bachelor-Projekt ist die Absolvierung von Lehrveranstaltungen im Ausmaß von 100 ECTS-Credits Voraussetzung (siehe Curriculum § 12 (2)).
Abwicklung
Für die Bachelorarbeit werden vom Fachbereich verschiedene Themen angeboten, welche in unten stehender Liste zu finden sind. Dort ist auch die entsprechende Betreuungsperson angegeben. Es ist auch möglich, direkt bei möglichen Betreuungspersonen nach Themen zu fragen.
Es wird folgende Vorgangsweise vorgeschlagen:
- Thema und entsprechende Betreuungsperson suchen.
- Thema und Abwicklung mit Betreuungsperson besprechen, insbesonders auch festlegen, in welchem Semester die dazu gehörende LV (Bachelor-Projekt) absolviert werden soll.
- Thema bearbeiten und LV Bachelor-Projekt absolvieren (Vorbesprechung mit Termineinteilung der Vorträge, Anwesenheitsregelung).
Dabei ist zu beachten:
- Die Beurteilung erfolgt am Ende des Semesters, in welchem die LV Bachelor-Projekt besucht wird: es muss also der Vortrag gehalten und die Bachelorarbeit (Ziele des Projekts, Skizzierung von Lösungswegen und übersichtliche Darstellung des Projekts samt seiner Ergebnisse) positiv abgeschlossen worden sein.
- Die Bachelorarbeit wird in einem Vortrag von der Betreuungsperson beurteilt.
- Die Bearbeitung kann auch ganz oder teilweise während der LV-freien Zeit erfolgen.
Database Research
Betreuer: | Univ.-Prof. Dipl.-Ing. PhD Nikolaus Augsten |
Beschreibung: | With a group of students, we're working on implementing a new relational database system which operates directly on data stored in text files. The system is continuously extended with new features which are designed and developed in bachelor projects and master thesis. Interested students should contact Nikolaus Augsten for more details. |
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Betreuer: | Univ.-Prof. Dipl.-Ing. PhD Nikolaus Augsten |
Beschreibung: | Trees are very common structures to represent data of hierarchical nature, for example, RNA secondary structures, carbohydrates, source code, sentence structures, and many others. Finding differences between trees is of great interest. We develop efficient algorithms and tools based on the so-called tree edit distance. |
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Betreuer: | Univ.-Prof. Dipl.-Ing. PhD Nikolaus Augsten |
Beschreibung: | In this area we cooperate with FINDOLOGIC (http://www.findologic.com/). With the tremendous amount of products in modern online shops, displaying interesting search results is of great importance. The goals are to find solutions and implement prototypes for improving diversity and relevance of the search results. |
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Betreuer: | Univ.-Prof. Dipl.-Ing. PhD Nikolaus Augsten |
Beschreibung: | In the world of rapid data growth, similarity search has emerged as an important query paradigm. Large datasets and heterogeneous data sources require efficient methods for finding similar objects. Our goal is to find efficient algorithms to solve similarity-search queries in practical scenarios. |
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Human-Computer Interaction
Betreuer: | Nathalia Campreguer |
Beschreibung: |
The Salzburg Center for Smart Materials is a multidisciplinary research collaboration to develop new smart materials and applications. We are collaborating with material scientists and wood engineers to define material needs and envision applications for future smart materials. This topic is part of a stream of research investigating how smart materials can impact workflows in digital personal fabrication. We are collaborating with the wood engineers at the Salzburg University of Applied Sciences to tinker on fabrication methods and applications for 3D printing shape-changing objects. This topic is currently at an exploration phase, so we are looking for a student that is open to engage in discussing ideas rather than simply implementing a predefined task. We sketched the concept of a software application that allows users to define the shape-changing behavior of a 3D model inside a CAD software (e.g. Blender, Rhino). So you would implement an application that communicates between the CAD software (3D modeling) and the 3D printer. Your code will implement the calculations and parameters (defined by the research team) that allow for shape change in objects printed with the developed filaments. The application will also generate the instructions for the 3D printer (GCODE). We are looking for a student with solid programming knowledge and willing to work on a dynamic project. The dynamic aspect comes in the fact that you will be involved in further developing the concept described above. We will evaluate which CAD application and programming languages fits our needs. You are not required to have 3D modeling or 3D printing experience but since these are essential to the project, be ready to take the time to learn (with our support, of course – we are also learning). |
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Betreuer: | Dorothé Smit |
Beschreibung: | This project is connected to re:tangent, in which we design hybrid boardgames for remote engagements. This is a project together with the KU Leuven. As a research vehicle, both for communication between the two partners, and to explore prototypes geared towards dislocation, we will design a ‘Portal’ (working title) to create a bridge between Leuven and Salzburg. Focal points for this project is the meeting point between the digital and the physical through tangible interaction. The goal is to create two pieces of furniture that allow us to share information – not just digital, but also physical – with each other, and that will make is easy to explore board games over distance. We’re therefore looking for students with experience in tangible computing, programming, and physical prototyping. |
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Betreuer: | Alexander Meschtscherjakov Thomas Grah |
Beschreibung: |
Within the interdisciplinary COMET project “Digital Motion” we are looking to shed light on interacting with real time motion data using spatial sound. To investigate this field, we will be building high fidelity prototypes for user testing in the lab and on the piste together with our industry partners (e.g., Atomic) and scientific partners from PLUS Sports Sciences and Salzburg Research. The goal is to develop a mobile system that utilizes spatial sound – ideally “HRTF: Head related Transform Functions” – to provide real-time embodied motion feedback. We are looking for a student with experience in Unity development and some experience in sound design. |
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Betreuer: | Alexander Meschtscherjakov Thomas Grah |
Beschreibung: |
Within the interdisciplinary COMET project “Digital Motion” we are looking to shed light on interacting with motion and emotion data using modified or data composed music. To investigate this field, we will be building high fidelity prototypes for user testing in the lab and on the piste together with our industry partners (e.g., Atomic) and scientific partners from PLUS Sports Sciences and Salzburg Research. The goal is to develop a mobile system that utilizes the users music or creates music based on the users movements to provide real-time embodied motion feedback in skiing. We are looking for a student with experience in programming audio filters, composing or similar. |
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Betreuer: | Verena Fuchsberger |
Beschreibung: |
This thesis will engage with remote interactions between family members or between friends. Such remote interactions are (not only during pandemics) essential for humans to maintain their relationships. Although a variety of audio-visual communication tools exist, they lack important qualities of face-to-face contact, such as touching the same objects, the possibility to hug each other, or even feeling the same weather. In order to explore possibilities for including physicality in remote interactions, the student will identify an existing object that is important in remote relationships, develop a design (concept), prototypically implement it and evaluate it. |
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Visual Computing & Multimedia
Betreuer: | Univ.-Prof. Dr. Andreas Uhl |
Beschreibung: | Durch zwei Projekte im Bereich Zöliakiediagnose gibt es diverse Verfahren und dazugehörende Software die für ein CAD System genutzt werden sollen. Aufgabe in diesem Projekt ist es, existierende Software zur Erkennung hochqualitativer Frames und zur Klassifizierung solcher in einem System zu integrieren das (1) aufgenommene videos bearbeiten soll und anhand dieser Zöliakie-verdächtige Teile ausgeben soll bzw. (2) im Echtzeitbetrieb während einer entsprechenden Endoskopie dem untersuchenden Arzt verdächtige Regionen anzeigen soll. Unterstützung durch Mitglieder der Arbeitsgruppe ist vorhanden. Eine teilweise Finanzierung der Arbeit im fortgeschrittenen Studium ist möglich. |
Betreuer: | Univ.-Prof. Dr. Andreas Uhl |
Beschreibung: | Im Bereich Gesichtserkennung wurden Farbmodelle optimiert um Erkennungsgenauigkeit für viele Datenbanken zu optimieren. Diese Grundidee soll für computer-assisted diagnosis Systeme im Bereich Endoskopie angewendet werden (bzw. für Iris-Biometrie im visuellen Spektrum), da es bei beiden Anwendungsfeldern keine Ergebnisse für besonders geeignete Farbmodelle gibt. Eine teilweise Finanzierung der Arbeit im fortgeschrittenen Stadium ist möglich. |
Betreuer: | Univ.-Prof. Dr. Andreas Uhl |
Beschreibung: | Durch die Verfügbarkeit einer einzigartigen palmprint ageing Datenbank (aufgenommen bei CASIA in Peking) ergibt sich die Möglichkeit, eine Untersuchung über die Auswirkung von Alterung auf der Erkennungsgenauigkeit von Palmprinterkennungsystemen durchzuführen. Bei dieser Arbeit müssen zuerst einige Palmprint-erkennungsverfahren aus der Literatur re-implementiert werden, mit deren Hilfe anschliessend qualitative und quantitiative Ergebnisse bezüglich der Auswirkung von Alterung erzielt werden sollen. Eine teilweise Finanzierung der Arbeit im fortgeschrittenen Stadium ist möglich. |
Betreuer: | Ao.Univ.-Prof. Dipl.-Ing.Dr. Martin Held |
Beschreibung: | Abhängig vom Vorwissen sind verschiedene (eventuell auch im Rahmen von Drittmittelprojekten bezahlte) Projekte im Rahmen meiner eigenen wissenschaftlichen Arbeit möglich. Details auf Anfrage bei mir. |
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Scientific Computation
Betreuer: | Ao. Univ.-Prof. Dr. Elmar Eder |
Beschreibung: | Für das Abgabesystem AUTOC soll eine Anpassung gemacht werden, um von Teilnehmern einer Prolog-Lehrveranstaltung abgegebene Prolog-Programme automatisch von AUTOC mit jeweils vorgegebenen Eingaben ausführen lassen zu können und anhand der gelieferten Ergebnisse auf Korrektheit überpruefen lassen zu können -- ähnlich, wie dies in AUTOC bereits für Java-Programme gemacht wird. Hierzu soll AUTOC eines der bei uns installierten Prolog-Systeme (SWI-Prolog oder GNU-Prolog) aufrufen. Der Aufruf muss dabei abgesichert werden gegen versehentliche oder böswillige Verursachung von Schäden am System oder an den Daten. |
Betreuer: | Univ.-Prof. Dr. Marian Vajtersic |
Beschreibung: | Einige Verfahren aus den Themenbereichen von Digitalen Rechenanlagen sollen algorithmisiert und auf dem Rechner implementiert werden. Mehr Infos beim Betreuer. |
Betreuer: | Univ.-Prof. Dr. Marian Vajtersic |
Beschreibung: | Effiziente schnelle Matrix-Multiplikation Verfahren für Parallelrechner werden sequentiell simuliert und verglichen. Mehr Infos beim Betreuer. |
Betreuer: | Univ.-Prof. Dr. Marian Vajtersic |
Beschreibung: | Das Bild wird mittels Singular Value Decomposition (SVD) faktorisiert und nach entsprechender Korrektur von Singularwerten rekonstruiert. Mehr Infos beim Betreuer. |
Computational Systems
Betreuer: | Univ.-Prof. Dr. Christoph Kirsch |
Beschreibung: | We are seeking bachelor students to work on Selfie, a self-compiling C compiler and self-executing MIPS emulator. Possible project topics are the design and implementation of a linker, an assembler, a debugger, or a terminal as well as enhancements of Selfie such as support of the ELF binary format and real MIPS hardware. |
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Efficient Algorithms
Betreuer: | Univ.-Prof. Dr. Robert Elsässer |
Beschreibung: | We are interested in the following distributed process which runs on a graph. At the beginning, we randomly distribute tokens to the nodes of the graph. Then the process runs in rounds, where in each round every node passes on exactly one token to one of its neighbors. All incoming tokens are stored in a queue at the nodes. Our question is: How large can this queue become? The goal of this project is to simulate this process on various graph classes and for various numbers of tokens. |
Betreuer: | Univ.-Prof. Dr. Robert Elsässer |
Beschreibung: | Modern large scale high performance cluster computing systems consist of many processors which are connected over a communication network. In order to run efficiently, these cluster systems must at any time fully utilize every processor. However, it may occur that on certain nodes more jobs are created than on others. To deal with this load imbalance, one can use load balancing schemes which transfer jobs from one processor to another. In this context we investigate so-called diffusion schemes, where compute nodes balance their load with their direct neighbors. Theoretical results show that one of the most efficient diffusion schemes may result in nodes with so-called "negative load". The goal of this project is to simulate diffusion based load balancing schemes and empirically analyze the deviation of theoretical approaches from real world implementations. |
Betreuer: | Univ.-Prof. Dr. Robert Elsässer |
Beschreibung: | The resource discovery problem is defined as follows. Given a set of resources, connected with each other in an interconnection network, the goal is to let every resource learn about any other resource in the network. In the (extended) problem of different resources, the question is whether one can design more efficient algorithms if a resource only has to learn about resources of its own type. The goal of this project is to empirically analyze this question by implementing different types of algorithms for this problem. |
Betreuer: | Univ.-Prof. Dr. Robert Elsässer |
Beschreibung: | A very simple randomized distributed algorithm for spreading a piece of information in a network is the so called push & pull protocol. Nodes open communication channels to one of their neighbors in a network, and if one of the two nodes communicating through a channel is informed, then the other one becomes informed as well. Simple modifications of this protocol - such as remembering the addresses of a few neighbors a node has communicated with previously - leads to a significant improvement in the quality of these algorithms in certain networks. The goal of this project is to analyze empirically whether a similar improvement can also be obtained in real-world networks. |
Sonstige Projekte
Betreuer: | Ass.-Prof. Dr. Bernhard Collini-Nocker |
Beschreibung: | Äbhängig von Vorwissen und Interesse sind verschieden Themen im Bereich Pentesting (Analyse der Sicherheit von Netzwerkkomponenten und Rechnern) und Sicherheitsuntersuchungen von Netzwerkprotokollen möglich. Details auf Anfrage. |