Curriculum 2016, § 8

  1. Bachelorarbeiten sind eigenständige schriftliche Arbeiten, die im Rahmen von einer LV abzufassen sind und gemeinsam mit dieser beurteilt werden.
  2. Im Bachelorstudium Informatik ist eine Bachelorarbeit abzufassen.
  3. Die Bachelorarbeit ist im Rahmen der LV "Bachelor-Projekt" zu erstellen.

 

Curriculum 2011, 2012 & 2013

Das vorgeschriebene Bachelorprojekt (siehe Curriculum § 6 (2)) dient der eingehenden Bearbeitung von verschiedenen Themen der Informatik. Weiters sind dabei auch jene Materialien zu erstellen, die üblicherweise ein Projekt begleiten und zur Verfassung der Bachelorarbeit (siehe Curriculum § 7 bzw. § 8) führen. Als Abschluss sind die Ergebnisse in einem Vortrag zu präsentieren.

Für die Anmeldung zum Bachelorprojekt ist die Absolvierung von Lehrveranstaltungen im Ausmaß von 100 ECTS-Credits Voraussetzung (siehe Curriculum § 10 und § 11).


Abwicklung

Für die Bachelorarbeit werden vom Fachbereich verschiedene Themen angeboten, welche in unten stehender Liste zu finden sind. Dort ist auch die entsprechende Betreuungsperson angegeben. Es ist auch möglich, direkt bei möglichen Betreuungspersonen nach Themen zu fragen.

Es wird folgende Vorgangsweise vorgeschlagen:

  1. Thema und entsprechende Betreuungsperson suchen.
  2. Thema und Abwicklung mit Betreuungsperson besprechen, insbesonders auch festlegen, in welchem Semester die dazu gehörende Lehr­veran­staltung (Bachelorarbeit) absolviert werden soll.
  3. Thema bearbeiten und LV Bachelor-Projekt absolvieren (Vorbesprechung mit Termineinteilung der Vorträge, Anwesenheitsregelung).

 

Curriculum 2011, 2012, 2013

Dabei ist zu beachten:

  1. Die Beurteilung erfolgt am Ende des Semesters, in welchem die Lehrveranstaltung besucht wird: es muss also der Vortrag gehalten und die Bachelorarbeit (Ziele des Projekts, Skizzierung von Lösungswegen und übersichtliche Darstellung des Projekts samt seiner Ergebnisse) positiv abgeschlossen worden sein.
  2. Die Bachelorarbeit wird in einem Vortrag von der Betreuungsperson beurteilt.
  3. Die Bearbeitung kann auch ganz oder teilweise während der LV-freien Zeit erfolgen.

Database Research

Betreuer: Univ.-Prof. Dipl.-Ing. PhD Nikolaus Augsten
Beschreibung: With a group of students, we're working on implementing a new relational database system which operates directly on data stored in text files. The system is continuously extended with new features which are designed and developed in bachelor projects and master thesis. Interested students should contact Nikolaus Augsten for more details.
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Betreuer: Univ.-Prof. Dipl.-Ing. PhD Nikolaus Augsten
Beschreibung: Trees are very common structures to represent data of hierarchical nature, for example, RNA secondary structures, carbohydrates, source code, sentence structures, and many others. Finding differences between trees is of great interest. We develop efficient algorithms and tools based on the so-called tree edit distance.
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Betreuer: Univ.-Prof. Dipl.-Ing. PhD Nikolaus Augsten
Beschreibung: In this area we cooperate with FINDOLOGIC (http://www.findologic.com/). With the tremendous amount of products in modern online shops, displaying interesting search results is of great importance. The goals are to find solutions and implement prototypes for improving diversity and relevance of the search results.
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Betreuer: Univ.-Prof. Dipl.-Ing. PhD Nikolaus Augsten
Beschreibung: In the world of rapid data growth, similarity search has emerged as an important query paradigm. Large datasets and heterogeneous data sources require efficient methods for finding similar objects. Our goal is to find efficient algorithms to solve similarity-search queries in practical scenarios.
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Human-Computer Interaction

Betreuer: Dr. Alexander Meschtscherjakov / Jakub Sypniewski
Beschreibung: This project is connected to SAAM, in which we design  a multi-modal coaching system for the elderly. This Horizon 2020 project, is made in collaboration with 10 research, technical and social partner organisations from 5 different countries. The elderly have very specific needs, which not always can be addressed with another app and a touchscreen device. The focus of this Bachelor/Master thesis topic would be to create a prototypical for user interface and interaction design for the coaching system. The goal of the interface is to serve as an input and output for the system utilising persuasive strategies to maintain or improve elderlies’ physical activity, social activity, cognitive health, cardiovascular health, sleep quality and hydration allowing them to remain independent for longer. The challenge is to create a multi-modal interface that will allow for high usability while requiring little to none reading or previous training. Therefore, we are looking for a student with experience in interaction design, user interface design, programming, prototyping and physical computing.
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Betreuer: Dorothé Smit
Beschreibung: This project is connected to re:tangent, in which we design hybrid boardgames for remote engagements. This is a project together with the KU Leuven. As a research vehicle, both for communication between the two partners, and to explore prototypes geared towards dislocation, we will design a ‘Portal’ (working title) to create a bridge between Leuven and Salzburg. Focal points for this project is the meeting point between the digital and the physical through tangible interaction. The goal is to create two pieces of furniture that allow us to share information – not just digital, but also physical – with each other, and that will make is easy to explore board games over distance. We’re therefore looking for students with experience in tangible computing, programming, and physical prototyping.
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Betreuer: Dorothé Smit
Beschreibung: This project is rather open: we have a Hololens, you have (basic) skills in Unity – let’s go! Our general idea is to better combine the tangible world with augmented reality. Using sensors and actuators, what you see through the Hololens is reflected in or supplemented by what happens around you in the real world. The context is yours to decide: at home, at university, at work – wherever you see an opportunity for the Hololens, is where you make it happen. We provide the tech and infrastructure, feedback on your ideas, and guidance on where to go next, but we are looking for a student who is not afraid of some exploration without clear guidelines and can hold her/his own in a very open project.
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Betreuer: Dorothé Smit
Beschreibung: Virtual Reality is a booming field of development and research right now. Especially in the entertainment industry, games are coming out on a daily basis that try to take full advantage of the immersive qualities of VR. Other fields have not yet gained this spotlight fully. One of these is the field of natural image videos (1), where 360-degree videos are cast to VR goggles to let people experience real environments, such as: concerts, sports events, rollercoasters, deep see diving, and more. There are still many challenges to overcome in this field, both technical and conceptual. The project can therefore take two directions (or a mix of both).
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Betreuer: Bernhard Maurer
Beschreibung: Non-verbal signals such as body movements and gestures are central parts of human communication. This thesis is about exploring bodily signals (e.g., hand movement) as a means to connect to a remote person. Based on developing worn artifacts and wearable technology students will explore bodily connections over distance. Potential outcomes could, e.g., be a glove that detects hand movements or body-heat, pressure, etc., and translates them to another (remote) glove (e.g., by actuation through shape memory alloys).
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Betreuer: Bernhard Maurer
Beschreibung: Conventional digital and remote forms of play lack the materiality and tangibility associated with analogue play such as board games. This thesis is concerned about illustrating how board games could be translated to the remote space, as well as how their characteristics might change. Starting with existing game components such as, dice, game boards, figures, tokens, etc., the goal is to explore different concepts of remote tangible game components.
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Visual Computing & Multimedia

Betreuer: Univ.-Prof. Dr. Andreas Uhl
Beschreibung: Durch zwei Projekte im Bereich Zöliakiediagnose gibt es diverse Verfahren und dazugehörende Software die für ein CAD System genutzt werden sollen. Aufgabe in diesem Projekt ist es, existierende Software zur Erkennung hochqualitativer Frames und zur Klassifizierung solcher in einem System zu integrieren das (1) aufgenommene videos bearbeiten soll und anhand dieser Zöliakie-verdächtige Teile ausgeben soll bzw. (2) im Echtzeitbetrieb während einer entsprechenden Endoskopie dem untersuchenden Arzt verdächtige Regionen anzeigen soll.

Unterstützung durch Mitglieder der Arbeitsgruppe ist vorhanden. Eine teilweise Finanzierung der Arbeit im fortgeschrittenen Studium ist möglich.
Betreuer: Univ.-Prof. Dr. Andreas Uhl
Beschreibung: Im Bereich Gesichtserkennung wurden Farbmodelle optimiert um Erkennungsgenauigkeit für viele Datenbanken zu optimieren. Diese Grundidee soll für computer-assisted diagnosis Systeme im Bereich Endoskopie angewendet werden (bzw. für Iris-Biometrie im visuellen Spektrum), da es bei beiden Anwendungsfeldern keine Ergebnisse für besonders geeignete Farbmodelle gibt.

Eine teilweise Finanzierung der Arbeit im fortgeschrittenen Stadium ist möglich.
Betreuer: Univ.-Prof. Dr. Andreas Uhl
Beschreibung: Durch die Verfügbarkeit einer einzigartigen palmprint ageing Datenbank (aufgenommen bei CASIA in Peking) ergibt sich die Möglichkeit, eine Untersuchung über die Auswirkung von Alterung auf der Erkennungsgenauigkeit von Palmprinterkennungsystemen durchzuführen.

Bei dieser Arbeit müssen zuerst einige Palmprint-erkennungsverfahren aus der Literatur re-implementiert werden, mit deren Hilfe anschliessend qualitative und quantitiative Ergebnisse bezüglich der Auswirkung von Alterung erzielt werden sollen.

Eine teilweise Finanzierung der Arbeit im fortgeschrittenen Stadium ist möglich.
Betreuer: Ao.Univ.-Prof. Dipl.-Ing.Dr. Martin Held
Beschreibung: Abhängig vom Vorwissen sind verschiedene (eventuell auch im Rahmen von Drittmittelprojekten bezahlte) Projekte im Rahmen meiner eigenen wissenschaftlichen Arbeit möglich. Details auf Anfrage bei mir.
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Scientific Computation

Betreuer: Ao. Univ.-Prof. Dr. Elmar Eder
Beschreibung: Für das Abgabesystem AUTOC soll eine Anpassung gemacht werden, um von Teilnehmern einer Prolog-Lehrveranstaltung abgegebene Prolog-Programme automatisch von AUTOC mit jeweils vorgegebenen Eingaben ausführen lassen zu können und anhand der gelieferten Ergebnisse auf Korrektheit überpruefen lassen zu können -- ähnlich, wie dies in AUTOC bereits für Java-Programme gemacht wird. Hierzu soll AUTOC eines der bei uns installierten Prolog-Systeme (SWI-Prolog oder GNU-Prolog) aufrufen. Der Aufruf muss dabei abgesichert werden gegen versehentliche oder böswillige Verursachung von Schäden am System oder an den Daten.
Betreuer: Univ.-Prof. Dr. Marian Vajtersic
Beschreibung: Einige Verfahren aus den Themenbereichen von Digitalen Rechenanlagen sollen algorithmisiert und auf dem Rechner implementiert werden. Mehr Infos beim Betreuer.
Betreuer: Univ.-Prof. Dr. Marian Vajtersic
Beschreibung: Effiziente schnelle Matrix-Multiplikation Verfahren für Parallelrechner werden sequentiell simuliert und verglichen. Mehr Infos beim Betreuer.
Betreuer: Univ.-Prof. Dr. Marian Vajtersic
Beschreibung: Das Bild wird mittels Singular Value Decomposition (SVD) faktorisiert und nach entsprechender Korrektur von Singularwerten rekonstruiert. Mehr Infos beim Betreuer.

Computational Systems

Betreuer: Univ.-Prof. Dr. Christoph Kirsch
Beschreibung: We are seeking bachelor students to work on Selfie, a self-compiling C compiler and self-executing MIPS emulator. Possible project topics are the design and implementation of a linker, an assembler, a debugger, or a terminal as well as enhancements of Selfie such as support of the ELF binary format and real MIPS hardware.
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Efficient Algorithms

Betreuer: Univ.-Prof. Dr. Robert Elsässer
Beschreibung: We are interested in the following distributed process which runs on a graph. At the beginning, we randomly distribute tokens to the nodes of the graph. Then the process runs in rounds, where in each round every node passes on exactly one token to one of its neighbors. All incoming tokens are stored in a queue at the nodes. Our question is: How large can this queue become? The goal of this project is to simulate this process on various graph classes and for various numbers of tokens.
Betreuer: Univ.-Prof. Dr. Robert Elsässer
Beschreibung: Modern large scale high performance cluster computing systems consist of many processors which are connected over a communication network. In order to run efficiently, these cluster systems must at any time fully utilize every processor. However, it may occur that on certain nodes more jobs are created than on others. To deal with this load imbalance, one can use load balancing schemes which transfer jobs from one processor to another. In this context we investigate so-called diffusion schemes, where compute nodes balance their load with their direct neighbors. Theoretical results show that one of the most efficient diffusion schemes may result in nodes with so-called "negative load". The goal of this project is to simulate diffusion based load balancing schemes and empirically analyze the deviation of theoretical approaches from real world implementations.
Betreuer: Univ.-Prof. Dr. Robert Elsässer
Beschreibung: The resource discovery problem is defined as follows. Given a set of resources, connected with each other in an interconnection network, the goal is to let every resource learn about any other resource in the network. In the (extended) problem of different resources, the question is whether one can design more efficient algorithms if a resource only has to learn about resources of its own type. The goal of this project is to empirically analyze this question by implementing different types of algorithms for this problem.
Betreuer: Univ.-Prof. Dr. Robert Elsässer
Beschreibung: A very simple randomized distributed algorithm for spreading a piece of information in a network is the so called push & pull protocol. Nodes open communication channels to one of their neighbors in a network, and if one of the two nodes communicating through a channel is informed, then the other one becomes informed as well. Simple modifications of this protocol - such as remembering the addresses of a few neighbors a node has communicated with previously - leads to a significant improvement in the quality of these algorithms in certain networks. The goal of this project is to analyze empirically whether a similar improvement can also be obtained in real-world networks.

Sonstige Projekte

Betreuer: Ass.-Prof. Dr. Bernhard Collini-Nocker
Beschreibung: Äbhängig von Vorwissen und Interesse sind verschieden Themen im Bereich Pentesting (Analyse der Sicherheit von Netzwerkkomponenten und Rechnern) und Sicherheitsuntersuchungen von Netzwerkprotokollen möglich. Details auf Anfrage.